Wytyczne dla funkcjonowania basenów i saun w trakcie epidemii SARS-CoV-2 w Polsce

Data: 09.06.2020 r., godz. 13.59    Liczba odwiedzających: 1534
prosimy o zapoznanie się z wytycznymi obowiązującymi na pływalniach

Baseny i sauny


 


Jesteś
właścicielem basenu lub sauny, albo zarządzasz takim obiektem? Sprawdź, jak
zapewnić bezpieczeństwo pracownikom i klientom.


  • zapewnij 2 m odległości
    klientów od kasy
  • dezynfekuj kluczyk/bransoletkę
    i szafkę po każdym kliencie
  • usuń krzesła i ławki w
    poczekalniach
  • regularnie dezynfekuj
    powierzchnie wspólne i często dotykane
  • zapewnij pracownikom środki
    ochrony osobistej

Poniżej
znajdziesz szczegółowe instrukcje.


Wytyczne dla funkcjonowania basenów i saun
w trakcie epidemii SARS-CoV-2 w Polsce.


Ministerstwo
Rozwoju i Główny Inspektorat Sanitarny, 1.06.2020 r.

 


Celem wdrażanych procedur jest:


  1. Dodatkowe zwiększenie
    bezpieczeństwa dla pracowników i użytkowników basenów, saun i innych
    obiektów tego typu.
  2. Minimalizacja ryzyka zakażenia
    użytkowników, pracowników obiektów oraz innych osób z zewnątrz.
  3. Ograniczenie liczby kontaktów
    na terenie obiektu w danym przedziale czasowym, w ramach zabezpieczenia
    przed ryzykiem zakażenia.
  4. Kompleksowe działanie
    dostosowane do etapu zaawansowania stanu epidemicznego.

Wytyczne zostały podzielone na pięć części:


  1. Zapewnienie bezpieczeństwa w
    obiekcie.
  2. Zapewnienie bezpieczeństwa
    pracowników.
  3. Zapewnienie bezpieczeństwa
    użytkowników.
  4. Procedury zapobiegawcze:
    podejrzenie zakażenia koronawirusem pracownika.
  5. Procedury postępowania w
    przypadku podejrzenia u użytkownika zakażenia koronawirusem.

 Zapewnienie
bezpieczeństwa w obiekcie


  • w
    strefie wejścia/kasy rekomenduje się:

  1. w przypadku nieautomatycznych
    drzwi wejściowych pozostawienie ich otwartych przez cały czas działania
    obiektu, co pozwoli unikać ich dotykania,
  2. zaznaczenie 2-m odległości na
    podłodze przed kasą/szatnią lub wyraźnie oznaczone strefy czekania,
  3. bezpośrednio przed kasą/szatnią
    może znajdować się jedna osoba. Niezbędną informację należy zamieścić na
    zewnątrz przed drzwiami wejściowymi lub/i obok okienka kasowego/szatni,
  4. prowadzenie dezynfekcji
    bransoletek i/lub kluczy (do szafek) po każdym użytkowniku,
  5. zamieszczenie czytelnej informacji
    przy wejściu do obiektu o zakazie korzystania z pływalni osób z objawami
    jakiejkolwiek ostrej infekcji, przede wszystkim dróg oddechowych,
  6. usunięcie krzeseł i ławek w
    poczekalniach - nie zezwalanie i nie zachęcanie do odpoczynku i
    oczekiwania lub przedłużania pobytu w pomieszczeniach obiektu.

  • w
    przebieralni i w strefie z prysznicami, tam gdzie jest to możliwe
    rekomenduje się:

  1. w przypadku przebieralni
    zbiorowych zapewnić tylko ograniczoną liczbę szafek, z możliwością
    zachowania dystansu osób korzystających z szatni,
  2. określenie liczby osób
    korzystających jednocześnie z pryszniców, w zależności od wielkości i
    wyposażenia strefy,
  3. prowadzenie dezynfekcji szafek
    po każdym użytkowniku.

  • w
    strefie basenów i saun rekomenduje się:

  1. prowadzenie
    regularnej dezynfekcji powierzchni wspólnych takich jak klamki, drzwi,
    uchwyty szafek, półki, ławki, włączniki światła, kurki baterii, poręcze,
    schody, powierzchnie sanitarne i wokół basenów.

Zapewnienie
bezpieczeństwa pracowników


  1. Pracodawca jest obowiązany
    zapewnić osobom zatrudnionym, niezależnie od podstawy zatrudnienia,
    rękawiczki jednorazowe lub środki do dezynfekcji rąk.
  2. W przypadku obsługi (np.
    kasjerzy, osoby pracujące w szatni) zaleca się zaopatrzenie osób
    pracujących w bezpośrednim kontakcie z użytkownikami w środki ochrony
    osobistej, takie jak przyłbice, maseczki, rękawiczki jednorazowe. Ponadto
    – jeśli to możliwe – zamontowanie przesłon ze szkła lub przeźroczystego
    tworzywa sztucznego, izolujących ich stanowisko pracy od osób oczekujących
    w kolejce do szatni lub po bilety.
  3. Nadzorowanie liczby
    użytkowników korzystających z obiektów.
  4. Rekomenduje się:
    • zapewnienie odległości między
      stanowiskami pracy wynoszącej co najmniej 1,5 m, chyba że jest to
      niemożliwe ze względu na charakter działalności. Wtedy jednak zakład musi
      zapewnić środki ochrony osobistej,
    • zachować bezpieczną odległość
      od użytkownika i współpracowników (rekomendowane są 2 metry),
    • ustalenie stałych, jak
      najmniej licznych zmian pracowników,
    • ograniczenie interakcji
      personelu pracującego na różnych zmianach i zapewnienie czyszczenia i
      mycia pomieszczeń pomiędzy zmianami,
    • regularnie często i dokładnie
      myć ręce wodą z mydłem zgodnie z instrukcją znajdującą się przy umywalce
      i dezynfekować osuszone dłonie środkiem na bazie alkoholu (min.
      60%), obowiązkowo przed rozpoczęciem pracy,
    • podczas kaszlu i kichania
      zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką – jak najszybciej
      wyrzucić chusteczkę do zamkniętego kosza i umyć ręce,
    • starać się nie dotykać dłońmi
      okolic twarzy, zwłaszcza ust, nosa i oczu,
    • dołożyć wszelkich starań, aby
      stanowiska pracy były czyste i higieniczne, szczególnie po zakończonym
      dniu pracy. Należy pamiętać o dezynfekcji powierzchni dotykowych, jak
      słuchawka telefonu, klawiatura i myszka, włączniki świateł czy biurka
      oraz sprzętu używanego przez ratowników. Ratownik powinien posiadać swój
      indywidualny gwizdek,
    • regularnie (kilka razy w ciągu
      dnia) czyścić powierzchnie wspólne, z którymi stykają się klienci, np.
      klamki drzwi wejściowych, poręcze, blaty, oparcia krzeseł,
    • gdzie to możliwe, wykorzystywanie
      do komunikacji metod na odległość, takich jak telefon komórkowy lub
      radio.

Zapewnienie
bezpieczeństwa klientów


  1. Należy zwrócić szczególną uwagę
    na:
    • ustalenie i kontrolę
      maksymalnej liczby użytkowników – biorąc pod uwagę zróżnicowanie
      wielkości obiektów, liczba osób przebywających w jednym czasie na ich
      terenie powinna być ustalona indywidualnie. Liczba osób jednoczasowo
      korzystających z obiektu nie może przekraczać 50% maksymalnego
      obciążenia, jednocześnie nie może być to więcej niż 150 osób
    • umieszczenie informacji o
      maksymalnej liczbie użytkowników przy wejściu do obiektu;
    • maksymalnie z jednego toru
      mogą korzystać 4 osoby jednocześnie
  2. Zachowanie niezbędnego dystansu
    2-metrowej odległości pomiędzy osobami stojącymi w kolejce oraz w
    otoczeniu pływalni, tj.: szatni, przebieralni, toalet, natrysków, brodzika
    – poprzez zastosowanie widocznych wskazówek (np. naklejki na podłodze lub
    stojące znaki).
  3. Wyposażenie obiektu w dozowniki
    z płynem do dezynfekcji rąk przy wejściu, w przebieralni, przy umywalce w
    toalecie oraz w pomieszczeniu z natryskami.
  4. Obowiązkowa dezynfekcja rąk
    przez użytkowników przy wejściu na teren obiektu.
  5. Przestrzeganie zasad higieny
    użytkowników na pływalniach - obowiązkowa i staranna kąpiel oraz umycie
    całego ciała pod natryskiem przed wejściem do hali basenowej.
    Przestrzeganie ścisłego rozdziału strefy obutej i bosej, przejście do hali
    basenowej przez brodzik do płukania stóp.
  6. Równomierne rozmieszczenie osób
    kąpiących się lub pływających w niecce basenowej, ewentualne rozważenie
    podziału powierzchni basenu za pomocą lin/pływaków na mniejsze fragmenty w
    dużych obiektach.
  7. W przypadku małych niecek i
    jacuzzi, gdy nie ma możliwości zachowania dystansu społecznego zaleca się
    - korzystanie z nich pojedynczo lub w kilka osób pozostających we wspólnie
    zamieszkujących.
  8. W przypadku małych niecek
    basenowych i jacuzzi, w których nie prowadzi się dezynfekcji związkami
    chloru, zaleca się jej wprowadzenie.
  9. Obowiązkowe noszenie osłon ust
    i nosa przez użytkowników z wyłączeniem kąpieli i pływania w basenie –
    osłona ust i nosa powinna być zdjęta i pozostawiona wraz z ubraniem w
    przebieralni, z której należy bezpośrednio udać się pod natrysk i poprzez
    brodzik przejść do basenu. Ubierając się po kąpieli należy ponownie
    założyć osłonę ust i nosa w pomieszczeniu przebieralni.
  10. Ograniczenie pobytu w obiekcie
    do czasu kąpieli w basenie i przebrania się.
  11. Obowiązkowe dezynfekowanie
    powierzchni wspólnych w strefie wejścia, szatni, przebieralni, z którymi
    stykają się użytkownicy (z wyłączeniem podłogi) – regularnie (kilka razy w
    ciągu dnia).
  12. Nie prowadzenie dezynfekcji
    natryskowej większych powierzchni przy użyciu alkoholowych środków
    dezynfekcyjnych, ponieważ istnieje ryzyko podwyższenia stężenia par w
    powietrzu i przekroczenia granicy wybuchowości.
  13. Zaleca się wywieszenie w
    toalecie instrukcji dotyczących:
    • mycia rąk
    • dezynfekcji rąk
    • zdejmowania i zakładania
      rękawiczek
    • zdejmowania i zakładania
      maseczki.
  14. Nadzorowanie organizowanych
    zajęć grupowych, takich jak: aerobik lub nauka pływania. Istotne znaczenie
    ma ograniczenie liczebności osób w grupach, umożliwiające zachowanie
    wymaganych odległości między ćwiczącymi. Jeśli omówione wyżej warunki nie
    są możliwe do spełnienia, należy rozważyć rezygnację z organizacji tego
    rodzaju zajęć do czasu, kiedy będą one mogły być dotrzymane.
  15. Ograniczenie działalności saun:
    • ograniczenie liczby osób
      korzystających w jednym czasie z saun do 50% maksymalnej zajętości,
    • rekomendacja zamknięcia saun,
      które nie zapewniają temperatury większej niż 60oC,
    • obowiązkowe korzystanie z saun
      boso, bez okrycia wierzchniego za wyjątkiem ręcznika (drzwi do sauny
      muszą pozostać zamknięte w celu utrzymania żądanej temperatury).

Procedury
zapobiegawcze: podejrzenie zakażenia koronawirusem pracownika


  1. Pracownicy obiektu powinni
    zostać poinstruowani, że w przypadku wystąpienia niepokojących objawów nie
    powinni przychodzić do pracy, powinni pozostać w domu i skontaktować się
    telefonicznie ze stacją sanitarno-epidemiologiczną, oddziałem zakaźnym, a
    w razie pogarszania się stanu zdrowia zadzwonić pod nr 999 lub 112 i
    poinformować, że mogą być zakażeni koronawirusem.
  2. Zaleca się bieżące śledzenie
    informacji Głównego Inspektora Sanitarnego i Ministra Zdrowia, dostępnych
    na stronach gis.gov.pl lub https://www.gov.pl/web/koronawirus/, a także obowiązujących
    przepisów prawa.
  3. W przypadku wystąpienia u
    pracownika wykonującego swoje zadania na stanowisku pracy niepokojących
    objawów sugerujących zakażenie koronawirusem należy niezwłocznie odsunąć
    pracownika od pracy i odesłać transportem indywidualnym (własnym lub
    sanitarnym) do domu lub w przypadku gdy jest to niemożliwe, pracownik
    powinien oczekiwać na transport w wyznaczonym pomieszczeniu, w którym jest
    możliwe czasowe odizolowanie od innych osób. 
  4. W przypadku gdy nie ma
    możliwości dedykowania pomieszczenia dla osoby podejrzanej o zakażenie
    należy wydzielić miejsce, w  którym osoba ta bezpiecznie poczeka na
    transport w odległości minimum 2 m od pozostałych osób.
  5. Należy wstrzymać przyjmowanie
    użytkowników, powiadomić właściwą miejscowo powiatową stację
    sanitarno-epidemiologiczną i stosować się ściśle do wydawanych instrukcji
    i poleceń.
  6. Zaleca się ustalenie obszaru, w
    którym poruszał się i przebywał pracownik, przeprowadzenie rutynowego
    sprzątania oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, poręcze,
    uchwyty, itp.).
  7. Rekomenduje się stosowanie się
    do zaleceń państwowego powiatowego inspektora sanitarnego przy ustalaniu,
    czy należy wdrożyć dodatkowe procedury biorąc pod uwagę zaistniały
    przypadek.

Procedury
postępowania w przypadku podejrzenia u użytkownika zakażenia koronawirusem


  1. W przypadku stwierdzenia
    wyraźnych oznak choroby, jak uporczywy kaszel, złe samopoczucie, trudności
    w oddychaniu, osoba nie powinna zostać wpuszczona na teren lokalu. Powinna
    zostać poinstruowana o jak najszybszym zgłoszeniu się do najbliższego
    oddziału zakaźnego celem konsultacji z lekarzem, poprzez udanie się tam
    transportem własnym lub powiadomienie 999 albo 112.
  2. Zgłoszenie incydentu do
    kierownictwa obiektu, co umożliwi obsłudze ustalenie obszaru, w którym
    poruszała się i przebywała osoba, przeprowadzenie rutynowego sprzątania
    oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, poręcze, uchwyty,
    itp.).
  3. Ustalenie listy pracowników
    oraz użytkowników, o ile to możliwe, obecnych w tym samym czasie w
    obiekcie, którzy mieli kontakt z zakażonym i przekazanie zalecenia
    stosowania się do wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego dostępnych na
    stronie gov.pl/web/koronawirus/ oraz gis.gov.pl.

Czy masz
dodatkowe pytania dotyczące wytycznych dla uruchamianych branż? Nasi eksperci
są dostępni pod numerami telefonów 732 122 500 lub 22 484 84 84 pozycja 3.